FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  DIVERSE:
Radio fortsatt viktigst for ny musikk
Radio er den plattformen der flest oppdager ny musikk, viser fersk undersøkelse

Mer om Diverse


RADIONYTT.NO - 07.12.15 - Kyrre Dahl


I TONOs undersøkelse Digital Music 2015, som er utført av analyseselskapet YOUGOV blant nordmenn i alderen 12-65 år, sier 36 prosent at sist de oppdaget en ny låt var gjennom først å høre den på radio. Radio er den plattformen der flest oppdager ny musikk i alle aldersgrupper, bortsett fra de mellom 12-17 år.

- Radio har alltid vært en veldig viktig kanal for artister og komponister som ønsker å nå bredt ut til folk, og nå har vi ferske tall som også viser at radio er kanalen som gjør nordmenn mest oppmerksomme på ny musikk. Det er kanskje overraskende for mange, med tanke på at radioen etter hvert har fått mange konkurrenter, sier kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen.

Radioen har et særlig godt grep blant de mellom 40-65 år. Her sier nesten halvdelen at de sist oppdaget ny musikk på radio. I aldersgruppen 18-39 år topper også radio, men her er andelen noe lavere enn blant de over 40.

Blant de mellom 12-17 år er det streaming-tjenester eller venner som topper. 2 av 10 oppgir at de sist oppdaget ny musikk på denne måten, men også blant de aller yngste sier 10 prosent at radio som den kanalen de sist oppdaget en ny låt.

- Radio spiller nok generelt en viktigere rolle for de over 30 enn for de under, fordi radio kanskje er noe man typisk lytter til når man er på jobb eller i bilen til og fra arbeidsplassen. At de yngste ikke i like stor grad oppdager ny musikk på radio, trenger derfor nødvendigvis ikke å bety at radioen er utkonkurrert av nye medier, men at de unge ikke er i en livssituasjon hvor det er naturlig å lytte like mye på radio som de litt eldre, sier Martinsen.

Både norske og utenlandske komponister gir tillatelse til bruk av sin musikk på radio via TONO, og kringkastingsområdet (radio og tv) utgjorde i 2014 det størst inntektsområde for TONO med 167,8 millioner kroner. Generelt kan man derfor si at radiospilling er en attraktiv kanal for de som skriver musikk, selv om nåløyet for å bli spilt på radio er trangt.

- Når vi nå har konkrete tall på at nordmenn først og fremst oppdager ny musikk på radio, så gir dette radiokanalene en betydelig mulighet til å være med å løfte frem norsk musikk. Når vi vet at nordmenn kun velger 12 prosent norskskrevet musikk når de streamer, så er det åpenbart at her er det et kjempepotensiale for radiokanalene til å hjelpe nordmenn å finne, og dernest streame, norsk musikk, sier Martinsen.

I undersøkelsen sier 9 prosent av de oppdager nye musikk via streamingtjenester, og 9 prosent YouTube. 32 prosent mener det burde bli lettere å finne lokal musikk hos digitale musikktjenester av denne typen.

- At nesten en tredjedel mener det bør være lettere å finne frem til lokal musikk hos streaming-tjenestene og andre digitale musikktjenester kan være verdt å merke seg. Streamingtjenestene blir stadig flinkere til å hjelpe lytterne å finne god musikk, men tre av ti nordmenn mener altså fortsatt at det bør bli lettere å finne frem til norsk musikk , sier Martinsen.

Digital Music 2015 er en nordisk undersøkelse gjennomført i Norge, Sverige, Danmark og Finland på oppdrag fra TONO og dets søsterorganisasjoner i de nordiske landene. I Norge er det gjennomført 807 CAWI-intervjuer i perioden 17-29. September 2015.

Kilde: Tono

Se også: Ed Sheeran mest populær på norske radioer

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO