FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  NETTRADIO:
Streaming er overalt og podcasting har eksplodert.
RAIN Summit Europe viste at det skjer spennende ting når det gjelder digital lyd

Mer om Nettradio


RADIONYTT.NO - 10.11.15 - KYRRE DAHL


Hva er egentlig radio? Og er egentlig strømmetjenester en trussel eller en fordel for tradisjonell radio? Det er noe av det man sitter igjen med med etter å ha deltatt på RAIN Summit Europe. Konferansen foregikk i London i går, med 20 % flere deltakere i år sammenlignet med i fjor. Det er deltagere fra hele Europa, også fra Norge.

RAIN Summit har vokst utfra RAIN, Radio and INternet Newsletter og er opprinnelig en amerikansk konferanse med fokus på digitalradio, i denne sammenheng betyr det nettradio og lyd sendt over internett. Konferansen har et forfriskende fokus på hvordan man kan tjene penger på lyd over nett, men innhold er selvsagt også viktig.



Etter å ha vært med på flere av disse konferansene sitter undertegnede igjen med et inntrykk av at det nå er i ferd med å skje ting på nettradio-fronten i Europa. Strømme-tjenester som Spotify er blitt en etablert del av "lydbransjen" og også tradisjonell radio satser stort på lyd over internett.

Spotify innledet hele konferansen med å påstå at de ikke var en trussel for tradisjonell radio, snarere tvertimot. De kunne vise til tall som viste at et samarbeid mellom radio og Spotify førte til langt flere lyttere enn det var før samarbeidet startet. I noen land var økningen svært stor.



Et annet buzzword på denne konferansen var Programmatic advertising. Dette er svært hett i mediebransjen, og så og si alle var enige om at dette også kommer på radio og annen lyd, som podcasting. Det var paneldeltakere som mente at i 2020 ville all reklame være Programmatic, mens andre mente at dette også kunne være en gavepakke til radio.

Podcasting var også i fokus, og har eksplodert den siste tiden, fikk vi høre. Flere av deltagerne fra annonse-siden var svært interessert i podcasting og ville gjerne få til en annonsemodell for dette. De påpekte at en podcast har svært engasjerte lyttere som man kan målrette reklamen tydelig mot, så det var ikke nødvendig med tusenvis, eller millioner, av lyttere for å tjene penger.

Dette er bare førsteinntrykket av konferansen, vi kommer med mer fra RAIN Summut Europe i dagene som kommer, både på radionytt.no og på lytte.no

Foto: Kyrre Dahl, Radionytt.no

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO