FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  RADIODAYS EUROPE:
Itunes Radio kan forandre alt
Nykommer er i ferd med å erobre nettradiomarkedet i USA

Mer om Radiodager


RADIONYTT.NO - 10.04.14 - Kyrre Dahl


- Itunes Radio har potensiale til å forandre alt. Det mener Larry Rosin fra Edison Resarch, som fortalte om Itunes Radio på Radiodays Europe i Dublin i mars.

Itunes Radio ble lansert i USA i september 2013, men har allerede etter få måneder blitt en av de mest brukte radiotjenestene. Den er nummer tre på månedelig bruk, etter Pandora, som har vært på markedet i årevis og Iheart Radio, som Clear Channel står bak.

Noe av grunnen til at Itunes Radio er blitt populært er fordi den er lett tilgjengelig, forteller Rosin, og peker på at den kommer med Itunes og at man kan kjøpe musikk direkte fra Itunes i den samme applikasjonen.

Itunes Radio ligner på tjenester som Spotify, som også er en nykommer i det amerikanske markedet. Det betyr at man kan i tillegg til å velge musikk også lage sine egne kanaler, det vil si at Itunes Radio velger ut artister den tror du liker utfra det du forteller at du liker.

Det går rykter om at Itunes Radio vil lansere en betalingsløsning i løpet av få måneder, forteller Rosin. Ubekreftede rykter forteller også at de planlegger redaksjonellt innhold, som nyheter.

- Mange som bruker slike tjenester har vanskelig for å gå tilbake til tradisjonell FM/AM-radio, sa Rosin på Radiodays Europe. I en undersøkelse svarer 18 % at de nå hører på tjenester som Pandora og Itunes Radio i stedet for FM-radio (mrk: Det er ikke DAB-radio i USA).

På den annen side øker slike tjenester lyttingen generellt. 40 % av all lytting på Itunes Radio er ny lytting, ifølge Edison Research. Den kommersielle biten er også interessant, ettersom 45 % av lytterne forteller at de også har kjøpt musikk via Itunes, etter å ha hørt en sang på Itunes Radio.

En morsom, men potensiell viktig anekdote er hva lytterne faktisk tenker rundt slike produkter. Rosin fortalte at under intervjuer av lyttere har folk sagt blant annet: "Itunes Radio er tilgjengelig overalt, det er ikke FM-radio". Rosin forklarer dette med at unge mennesker har et helt annet forhold til radio enn foreldre-generasjonen. De unge ser på FM-radio som en boks på kjøkkenet de ikke kan ta med seg.

Foto: Radionytt.no

FLERE SAKER FRA RADIONYTT.NO:

Les også: Tving ikke lytterne over til DAB!

Les også: Hvordan få radioen på mobiltelefonen

Les også: Bilder fra Dag 2

Les også: Nå starter krigen om bil-lytterne

For mer informasjon: www.radiodayseurope.com



  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO