FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  NRJ
  Markedsføring
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  DAB
  Nettradio
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk




JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  DIVERSE:
Populære sanger kan spilles for mye
Ny undersøkelse viser at lytterne blir lei av hits og klassikere

Mer om Diverse


RADIONYTT.NO - 17.03.14 - Kyrre Dahl


Lytterne blir lei av såkalte radiohits etter tre måneder. Det viser en undersøkelse fra danske Radioanalyzer. De har også funnet ut at lytterne blir faktisk lei av klassikere også. I pressemeldingen nedenfor, på dansk, står det også hvilke låter norske radiolyttere likte best i fjor:

- En dyb dataanalyse fra det danske software selskab RadioAnalyzer viser, at et ra-diohit i gennemsnit lever i mindre end 3 måneder efter det er blevet populært. Der-efter begynder flertallet af lyttere at reagere negativt på de fleste sange.

Analysen, der er lavet på baggrund af et helt års minut-til-minut lyttertal på de stør-ste Skandinaviske radioer og parret med on-air logs og playlister, viser også, at det normalt kun tager mellem 3 og 5 uger for et hit at nå sin maksimale popularitet hos lytterne. Vel at mærke fra første gang lytterne stødte ind i sangen.

”Resultaterne er overraskende når man sammenligner dem med den viden, som tra-ditionel musikanalyse har givet os. For det betyder faktisk, at med meget få undta-gelser skal et stort hit fjernes fra playlisten noget tidligere, end radioerne har for va-ne at gøre i dag”, siger direktør i RadioAnalyzer, Mikkel B. Ottesen.

Han forklarer, at analysemetoden gør hele forskellen.

”Tests af musik bliver sædvanligvis lavet ved at spørge folk hvad de synes om en sang, og på den måde så tvinger man dem til at tage stilling. Vores undersøgelse af-slører hvordan de faktisk reagerer mens de lytter- ikke hvordan de tror de vil reagere - og det er to meget forskellige ting”, siger han.

RadioAnalyzer har udgivet rapporten Spring Survey 2014, med undertitlen ”The life cycle of radio songs”, og den slår videre fast, at selv lytternes smag inden for feltet ”klassikere” bevæger sig hurtigt.

Kun få klassikere kan holde til airplay i mere end 3 måneder af gangen, viser data-analysen.

Rapporten indeholder også en oversigt over de sange, som danske og Skandinaviske radiolyttere reagerede mest positivt på i 2013, og her finder man et par gedigne overraskelser.

Petra Marklunds ”Händerna mot himlen” var det hit, som norske lyttere reagerede bedst på, når det blev spillet i radioen sidste år. Inden for feltet ”klassikere” var nord-mændenes foretrukne Coldplay ”Fix You”.
Læs hele Spring Survey 2014 ved at klikke her.

Les også: Gullplekter til Kvelertak

Les også: Nye Radiobutikken.no er åpnet

Les også: Både Og vant Sølvmikken for januar

Kilde og foto: Pressemelding

Er du på utkikk etter en ny DAB-radio? Sjekk vår nye radioshop med de nyeste apparatene: RADIOSHOP


  ANNONSER:
  BRANSJEANNONSER:
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  BAUER MEDIA:
Radio Vinyl overtar juletradisjon fra NRK
Finn Bjelke og Yan Friis sender Julehusarrest hver dag den siste uken før jul.
Les mer...
  LYTTERTALL - RIKS:
Nå tar det av med julemusikk
Julekanaler gir rekordlytting. PPM-tallene for uke 48, 2018
Les mer...
  UTENRIKS:
Vil gjeninnføre kortbølgeradio i Australia
Opposisjonen mener dette vil bedre beredskapen i grisgrendte strøk
Les mer...
  POLITIKK:
Kan være ulovlig å sende på DAB
Underlige begrensninger for lokalradio på FM i storbyene
Les mer...
  RADIODAYS EUROPE:
Radiodays kommer til Asia
Neste år arrangeres tidenes første Radiodays Asia.
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
LYTTERTALL NORGE OG UTLANDET-
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og andre landet
Les mer...
  DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
DIGITALRADIO
Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
Les mer...
  KOMMENTAR:
KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
  BRANSJEANNONSER:
  JULEMUSIKK NON STOP:
Julekanaler
Her finner du juleradio, norske og utenlandske
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  ANNONSER:
  DIVERSE:
Tilbyr flere stemmer
Hanne Fleischer nyeste stemme i programavdelingen til Radionyhetene.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
  NETTRADIO:
LETER DU ETTER NRK?
På LYTTE.NO finner du P1 og alle de andre kanalene til NRK
Les mer...
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO
  JULEMUSIKK NON STOP:
Julekanaler
Her finner du juleradio, norske og utenlandske
Les mer...
  NYTTIGE LINKER:
Finanssans.no
Sammenlign forbrukslån fra flere banker
  NYTTIGE LINKER:
Sindre Møllerhaug er fast kommentator med egen blogg: www.smsindre.no
Sindre driver også eget datafirma. Sjekk hjemmesiden www.sindremollerhaug.no