FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  LOKALRADIO:
Bryter sponsor-regler
Medietilsynet reagerer mot lokalradioer

Mer om Lokalradio


RADIONYTT.NO - 14.12.12 - Kyrre Dahl


En kontroll Medietilsynet har gjennomført med lokalradioer, P4 og Radio Norge, viser at mange lokalradioer blander inn reklamelignende budskap i forbindelse med identifisering av sponsor for sine sendinger.

– Sammenblanding av sponsoridentifisering og reklamebudskap er uheldig fordi det kan skape uklarhet om redaksjonell uavhengighet, sier Gudbrand Guthus, direktør i konsesjon og tilsyn (bilde), i en pressemelding.

Medietilsynets radiokontroll denne høsten viser at bransjen har tatt et langt skritt i riktig retning når det gjelder profesjonalitet og etterlevelse av reglene for kringkasting.

Forbedringspotensiale

Det er likevel mange radioer som bryter reglene for hvordan de skal opplyse lytterne om at et selskap har gitt økonomisk støtte til et program.

– Både lokale og riksdekkende kringkastere har plikt til å opplyse om når et program er sponset, sier Guthus. Grunnen er at det ikke skal være tvil for lytterne om at kringkasterens redaksjonelle uavhengighet er opprettholdt fullt ut også i sponsede programmer.

Sponsing er ikke reklame

Den vanligste formen for regelbrudd er å hekte på slagordlignende tilleggsinformasjon etter opplysningen om sponsorselskap. Eksempler som kan illustrere dette er:
  • Sendingen blir gitt til deg av Olsen glass – byens billigste glassmester
  • Sporten blir gitt til deg av Spenst Brygga – ditt treningssenter i sentrum
  • Musikkmorgen presenteres av den lokale storbanken – Sparebanken Vest

    – Identifisering av sponsor har et helt annet formål enn å være et reklamebudskap, forteller Guthus. Derfor skal identifiseringen være utformet på en nøytral måte, det vil si at man kan opplyse om sponsorens navn og en nøytral bransjebetegnelse. Det skal ikke benyttes slagord, utsagn, lyd eller annen form for tilleggsinformasjon som kan knyttes til sponsorens virksomhet.

    Skiller ikke reklame og ordinære sendinger

    Kontrollen har også avdekket at mange radioer ikke avspiller et tydelig lydsignal for å markere skille mellom ordinære sendinger og reklameinnslag, slik reglene krever. – Her syndes det både hos de riksdekkende radioene og i lokalradioene. Problemet er oftest at lydsignalet som avspilles er så svakt at det knapt er hørbart, eller at det blir borte i et lydbilde dominert av musikk eller jingler, sier Guthus.

    Lydsignalet som avspilles før og etter reklameinnslag skal fremstå som klart og tydelig for lytterne.

    Medietilsynet har i brev til de kontrollerte lokalradioene, samt til P4 og Radio Norge, understreket viktigheten av at bransjen følger reglene på disse områdene. – Vi har også en god dialog med Norsk Lokalradioforbund som vil følge opp dette med sine medlemmer, avslutter Guthus.

    Kilde og foto: Medietilsynet/Sverre C. Jarild

  • blog comments powered by Disqus

      SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
      REKLAMEPRODUSENTER:
    Reklameprodusenter for radio
    Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
    Les mer...
     NYHETSBREV:
    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
    DIGITALRADIO
    Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
    Les mer...
      RIKSRADIO - NRK:
    NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
    Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
    Les mer...
      KOMMENTAR:
    KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
    Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
    Les mer...
      LYTTERTALL:
    Hvilken radiostasjon har flest lyttere?
    De siste sakene om lyttertall for lokal og riksradio finner du her, og et utvalg fra utlandet.
    Les mer...




    Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.

    Annonse


     PERSONVERN:
    Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
     NYHETSBREV:
    Meld deg på
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      REKLAMEPRODUSENTER:
    Radioreklame
    Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
    Les mer...
      SPILLELISTER:
    Hvilken låt?
    De hva og hvem som spilles på radio.
    Les mer...
      RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
    News in English
    Stories from the Norwegian radio industry, in English
    Read more....
     TVNYTT.NO:



    MER FRA TVNYTT.NO