Det var radio nesten overalt under årets IFA-messe I Berlin. Det er en av verdens største
og viktigste messer for forbrukerelektronikk, og de siste årene har TV vært mye i fokus, mens nesten ingen har snakket om radio.
Dette året var det helt annerledes å gå rundt i de enorme messehallene i Berlin, der man nå kunne finne radio nesten overalt.
IFA i Berlin er en av verdens største messer for forbrukerelektronikk. Mer om messen kommer!
Noe av årsaken er at Tyskland nå har begynt å sende på DAB+. For bare en måned siden åpnet det første nettet, som er
historisk i tysk sammenheng ikke bare fordi det er digitalt, men også fordi det for første gang gir riksdekkende kommersiell radio i
Tyskland. Tidligere har alt vært lokalt eller regionalt på delstatsnivå.
Men, det betyr også at det har åpnet seg et enormt mye større potensiellt marked for produsentene av digitale
radioapparater, og derfor hadde mange av dem valgt å ta turen til IFA i år. I tillegg til de kjente merkene som f.eks Pure, Tivoli og
Grundig så var det også flere danske firmaer som International Receiver Company og ViewMedia.
Det var flere som kunne fortelle om stor interesse for digitalradio blant publikum på messen, og de fleste var opptatt av
hvilke kanaler de kunne få inn. Andre var også opptatt av dekningen, som i Tyskland foreløpig ligger på rundt 50 %, det vil si at
man finne DAB i de største byene. Men, radionytt.no ble også fortalt at det var langt fra alle som hadde fått med seg at DAB+ var
introdusert, og at den største interessen var fra de profesjonelle aktørene, som f.eks distributører og innkjøpere.
Når det gjelder apparatene, kan radio nå fåes i et uendelig antall størrelser, utgaver og ikke minst design. Alle radioer
vi så hadde gode gamle FM, mens det var mulig å få med seg kombinasjonene FM + DAB, FM + Wifi og ikke minst apparater som tar alle
mulige signaler. Det mest iøynefallende var at mange produsenter nå satser knallhardt på fengende design. En radio er ikke lenger
bare en boks, men også noe som skal være pent og/eller spennende å se på.
Det er mange norske distributører og butikkeiere som drar på denne messen for å finne produkter å selge i hjemlandet, og
blant dem var det også flere som hadde merket seg at radio var i fokus. Det ble ikke minst snakket om at flere produsenter
hadde hele vegger med digitalradioer på display. Men, hvordan det vil påvirke utvalget i norske butikker er litt tidlig å si noe om.
IFA er forøvrig ikke bare en radio og TV-messe, men inneholder alle typer av elektronikk for forbrukere, inkludert foto og
hvitevarer. Det er en enormt stor messe på et område som må være omtrent 100 ganger så stort som Norges Varemesse ( radionytt.no`s estimat)
, men så er det da også en veldig tilstrøming av folk som vil se. Det er også en viktig møteplass for de i bransjen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt