FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no


Vil sjekke nisjeradioer
Tilsynet presiserer begrensning på inntekt.

Mer om Politikk

Del på Facebook

RADIONYTT.NO - 23.11.10 - Kyrre Dahl
"– Medietilsynet har den siste tiden mottatt en del henvendelser med spørsmål og påstander om omgåelser av de begrensningene som gjelder nisjeradioenes inntekter fra reklame- og sponsemarkedet. Medietilsynet kan imidlertid bare ta stilling til slike påstander i behandlingen av konkrete saker", sier rådgiver Arve Lindboe i Medietilsynet. Han presiserer følgende:

Av kringkastingsforskriften § 7-2 sjette ledd går det fram at inntekter fra reklame og kommersiell sponsing kan utgjøre inntil kr. 135 000 eller 40 prosent av den samlede inntekten til lokale nisjeradioer. Videre kan nisjeradio ikke betale utbytte til sine eiere.

– Begrensningen gjelder alle salgs- og sponsorinntekter knyttet til sendetid på den aktuelle innholdskonsesjonen uavhengig av om inntektene genereres av konsesjonsinnehaveren selv eller av andre, understreker Arve Lindboe.

I motsetning til lokal allmennradio og 24/7-radio, skal nisjeradioer i hovedsak ha et ikke-kommersielt driftsgrunnlag. Dette er bakgrunnen for at det er innført begrensninger på nisjeradioers muligheter til å hente inntekter fra reklame og sponsing. Denne forskjellen i betingelser er en del av de uttrykte forutsetningene i den gjeldende konsesjonsordningen, og skal bidra til forutsigbarhet og stabile rammevilkår for radiodrift.

– Forutsigbarheten består blant annet i en gitt fordeling av kommersielle og ikke-kommersielle radiokonsesjoner i ett og samme konsesjonsområde, som også utgjør ett og samme marked, sier Arve Lindboe.

Dette innebærer at kommersiell lokalradio skal ha mulighet til å drive virksomheten med inntekter fra sponsing og reklame i dette lokalmarkedet uten å utfordres av nisjeradioer i samme område. Det er på denne måten kommersiell lokalradio er gitt mulighet til å finansiere sin forpliktelse til produksjon av lokalt innhold, en forpliktelse nisjeradioer ikke har.

Tilsyn med bestemmelsen om inntektsbegrensninger ligger til Medietilsynet. Nisjeradiokonsesjonærer som overlater sendetid til reklamesendinger til andre står selv ansvarlige for at de totale inntektsbegrensningene overholdes. Det er konsesjonæren selv som vil være ansvarlig for å dokumentere at de begrensninger som gjelder ikke overskrides.

– For å gjøre tilsynet effektivt tar Medietilsynet sikte på å kreve revisorbekreftet dokumentasjon fra den enkelte nisjeradiokonsesjonær, bebuder Arve Lindboe i Medietilsynet.

Kilde: Medietilsynet




  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
DIGITALRADIO
Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
Les mer...
  KOMMENTAR:
KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
Les mer...
  LYTTERTALL:
Hvilken radiostasjon har flest lyttere?
De siste sakene om lyttertall for lokal og riksradio finner du her, og et utvalg fra utlandet.
Les mer...





Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.

Annonse


 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO