De kommersielle kanalene fortsetter å miste lyttere i Sverige og er nå
nede på sitt dårligste nivå siden 2003. Samtidig kan statlige Sveriges Radio registrere en liten oppgang.
Det hindrer likevel ikke at den totale radiolyttingen i vårt naboland synker noe.
De kommersielle kanalene hadde en daglig dekning i fjerde kvartal på 30,9 %, ifølge tall fra TNS-SIFO.
Det er ned fra 31,5 %i tredje kvartal og 33,3 % i kvartalet før. Sveriges Radio hadde en dekning på 49,2 % i
fjerde kvartal 2009. Det er det samme som kvartalet før, men det er en oppgang fra tidligere kvartaler. Den totale
radiolyttingen i Sverige gikk ned fra 75,6 til 75,2 % i fjerde kvartal.
De to store kommersielle radiokonsernene i Sverige gikk begge tilbake i fjerde kvartal. MTG gikk ned fra 20,8 til
20,3 %, mens SBS Radio gikk ned fra 14,8 til 14,7 %. Det til tross for at flaggskipet til SBS, Mix Megapol, gikk litt opp
i dekning til 9,7 %, mens Rix Fm fortsatt er størst på 13,6 %. I forrige kvartal hadde Rix en dekning på 14,0 %.
I Stockholm er det fremgang for begge de to store nettverkene, Rix FM går opp 0,6 prosentpoeng til 8,6 %, mens
Mix Megapol går fram 0,4 prosentpoeng til 6,7 %. Dermed får Mix et lite forsprang på Lugna Favoriter, som de lå likt med
forrige kvartal og som nå fortsatt ligger på 6,3 % i dekning. Bandit har 5,9, The Voice 5,7, mens NRJ på 4,0 % nå er
forbigått av Rockklassiker og blir pustet i nakken av dance-stasjonen Radio 107,5.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt