I kveld blir et helt spesiellt musikkverk fremført under Nordland
musikkfestuke i Bodø. Presis kl. 23:59 starter konserten, med Imaginary Landscape 4 av den amerikanske komponisten
John Cage (1912-1992).
Verket er skrevet i 1951 for 12 radioer og det er to utøvere på hver radio, en styrer volum og en styrer søkerinnstillingen, opplyser festivalens hjemmesider. Det blir fri entrè.
Fremførelsen blir en del av Harald Bodøgaards første separatutstilling i eget galleri. Et hovedverk på utstillingen vil være skulpturen Himmelspel. Dette arbeidet skal danne rammen rundt prosjektet Hommage til John Cage (1912 – 1992) og industriutvikleren fra Bodø, Vebjørn Tandberg (1904 – 1978). 12 forskjellige Tandberg radiomodeller skal danne lydkulisser til Himmelspel.
Fremførelsen finner sted på Galleri Bodøgaard natt til lørdag 2. august kl tolv.
Utøverne kommer til å bestå av profilerte musikere og komponister. Navn er ikke offentliggjort. Dirigent blir direktør for ULTIMA Oslo Contemporary Music Festival, Geir Johnson.
Mer info om verket hentet fra www.johncage.info:
Two performers are stationed at each radio, one for dialling the radio-stations, the second performer controlling amplitude and timbre.
Durations are written in conventional notation, using notes, placed on a five-line staff.
The rhythmic structure of the work is 2-1-3 and is expressed in changing tempi. Cage uses proportional notation where ½ inch equals a quarter note. The notation is not entirely proportional though, since accelerandos and ritardandos are still present in the score. The score gives notations for tuning (controlled by player 1) as well as volume and tone color (controlled by the second player).
When one listens to the work, it is obvious that one cannot predict what will be heard, which is exactly what Cage was aiming at with this composition. Apart from that it was a way of abandoning his preferences and dislikes (Cage wasn't very fond of radios). As he puts it himself in For the Birds: "I had a goal, that of erasing all will and the very idea of success".
The method of composing is basically the same as used in Music of Changes. Cage used the I-Ching to create charts which refer to superimpositions, tempi, durations, sounds and dynamics. In the sound charts 32 out of 64 fields are silences. In the charts for dynamics, only sixteen produce changes, while the other maintain the previous situation. Similar charts were produced for the the other parameters. Cage gives an extensive description of the composing means in his To Describe the Process of Composition Used in Music of Changes and Imaginary Landscape No.4 (In 'Silence', pp.57-60).
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt